ف EN

نقش و جایگاه مهندسان مشاور در بهره برداری از پروژه های سرمایه گذاری آزاد راهی

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
نقش و جایگاه مهندسان مشاور در بهره برداری از پروژه های سرمایه گذاری آزاد راهی
       در دو دهه گذشته ، با فراهم شدن زیرساخت های قانونی از سوی دولت و مجلس برای ورود بخش خصوصی به عرصه سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی از یک سو و نرخ مناسب بازده داخلی پروژه های سرمایه گذاری آزادراهی و کمبود اعتبارات عمرانی دولتی از سوی دیگر ، شاهد مشارکت بیشتر بخش های خصوصی و نیمه دولتی در زمینه تأمین منابع مالی برای احداث زیرساخت های عمرانی در کشور بوده ایم . این نوع پروژه های سرمایه گذاری با استفاده از سازوکارهای مختلف قراردادی بین کارفرمای اصلی ( دولت ) و شرکت سرمایه گذاری ، مانند BLT ( ساخت ، اجاره ، انتقال ) و BOT ( ساخت ، بهره برداری ، انتقال ) و سایر روش ها انجام می شوند .
       پروژه های سرمایه گذاری ، ساخت و بهره برداری به لحاظ مراحل کار شامل 3 مرحله اصلی تشکیل شرکت سرمایه گذاری ، یعنی " مرحله مطالعات و طراحی و تهیه طرح " ، " مرحله ساخت و اجراء " و " مرحله بهره برداری " هستند . در این میان شرکت های مهندس مشاور در 2 جایگاه می توانند ایفای نقش کنند و به ارائه خدمات فنی و مهندسی بپردازند . نخست به عنوان مشاور همکار برای شرکت های سرمایه گذاری و دوم در جایگاه مشاور کارفرما .
        به نظر نگارنده کارفرمایان و سرمایه گذاران تاکنون به طور کامل از توانمندی های شرکت های مهندس مشاور در زمینه پروژه های سرمایه گذاری استفاده ننموده اند . در این مقاله ضمن معرفی فرایند های تشکیل دهنده یک پروژه سرمایه گذاری به روش BOT ، به معرفی ظرفیت های بالقوه مهندسان مشاور در دوره بهره برداری از این پروژه ها خواهیم پرداخت و تأثیر عملکرد مهندسان مشاور را بر بهینه سازی و کاهش هزینه های دوره بهره برداری مورد بررسی قرار خواهیم داد . ... لطفا جهت دریافت کامل مقاله به لینک دانلود سنتر مراجعه فرمائید ...